« galvenā        draugiem.lv/LAMB
Kā mūs atrast?    Show your Card!       
 
   
 

 

Kad nelaime atnāk brēkdama

(28.11.2017)

Par nelaimi, kas atnākusi klusu, bez brīdinājuma, līdz šim bieži vien varēja saukt regresa prasību par naudas piedziņu, kuru negaidot saņem kāds kopumā godprātīgs autovadītājs, kas bijis vainīgs nelielā satiksmes negadījumā, bet nezināšanas vai aizmāršības dēļ desmit dienu laikā pēc negadījuma nav iesniedzis apdrošinātājam saskaņoto paziņojumu (SP). Saeimas pieņemtie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā ir draudzīgi šādiem autovadītājiem un mazina negaidīto krenķu ierašās risku, jo nosaka, ka  apdrošinātājam, ja tas nav saņēmis SP, pirms naudas piedziņas, tomēr ir jāaicina vainīgais to iesniegt, un tad, ja piecu dienu laikā ziņa tiek ignorēta, var arī uzsākt naudas piedzīšanu.

Varam jau teikt, ka nezināšana neatbrīvo no atbildības, tomēr šajā gadījumā ir acīm redzami, ka runa visdrīzāk nav par ļaunprātīgu likumpārkāpēju, kurš izvairās, bēguļo, savu vainu  neatzīst, bet gan par ierindas pilsoni, kurš iespējams ir bijis kādas neuzmanības vai pat apstākļu nelabvēlīgas sakritības upuris. Paralēli apgalvojumam “nezini likumus – pats vainīgs” tolerantā un modernā sabiedrībā jādzīvo arī korektām, iecietīgām un  izpalīdzīgām attiecībām iestāžu, uzņēmu no vienas puses un iedzīvotāju no otras starpā. Autovadītājiem un citiem satiksmes dalībniekiem ir jāuzticas varasiestādēm, kuras pieņem viņiem saistošus likumus un lēmumus, nevis jāuzskata tās par kādu soda bataljonu. Pieņemtie grozījumi ir korektas attieksmes piemērs, kas  savlaicīgi brīdina OCTA gadījumā vainīgo autovadītāju par nepieciešamību vērsties pie apdrošinātāja, lai vēlāk pašam no savas kabatas nebūtu jāapmaksā cietušās personas auto remonts.

Līdz šim visizplatītākais gadījums, kurā apdrošinātāji vēršas ar regresa prasību, ir aizbraukšana no notikuma vietas - 43% no regresa kopskaita. Esam dzirdējuši par gadījumiem, kuros kāds negodīgs šoferis pēc kāda cita auto iebuktēšanas vai saskrāpēšanas aizbēg piemēram no stāvlaukuma pie lielveikala, cerot, ka paliks nezināms. Tomēr bieži vien liecinieki vai kameras atpazīst vainīgo, un šādā gadījumā nepatikšanas ir lielākas nekā, ja vainīgais būtu sagaidījis cietušo autovadītāju vai kā citādi nodevis viņam ziņu. Tad abi autovadītāji sastādītu SP, visbiežāk tas būtu OCTA gadījums, kurā vainīgajam nekādas lielas nepatikšanas nedraudētu, bet aizbraukšanas gadījumā, ja vainīgais pēc tam tiek atpazīts, regresa prasība var būt krietni liela, atkarībā no cietušajam nodarītās skādes. 

Otrs izplatītākais regresa prasības iemesls ir atrašanās alkohola vai citu apreibinošu vielu ietekmē, kas sastāda 35%, tam seko  tehniskās apskates vai tiesību trūkums un jau minētais gadījums, kad vainīgais desmit dienu laikā neiesniedz apdrošinātājam SP. Pēc likuma grozījumu pieņemšanas, iespējams, ka šādi iegūtu līdzekļu apjoms samazināsies, jo arī pēc soda samērīguma principa pēdējais pārkāpums nav salīdzināms, piemēram, ar braukšanu dzērumā vai bez tiesībām.

SP ir labs veids, kā atvieglot autovadītājiem rīcību pēc maznozīga negadījuma, to skaits aizvadītajā gadā pieaudzis par 8,4% salīdzinot ar iepriekšējo un sastādījis 64,8% no kopājā negadījumu skaita. Tikai jāatceras, ka SP var satādīt, ja negadījumā iesaistīti tikai divi auto, nav cietušo, nodarīti bojājumi trešās personas mantai, transportlīdzekļiem nav radušies tādi bojājumi, kuru dēļ tie nedrīkst vai nevar turpināt ceļu un autovadītāji spēj vienoties par visiem būtiskajiem negadījuma apstākļiem.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Juris Zvirbulis,
Autokluba LAMB prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis



Iepriekšējie raksti:
14.09.2017 » Pērkam automašīnu vai pārvietošanās iespēju?
28.08.2017 » Kā mainās OCTA?
21.07.2017 » Aizaugušas ceļa zīmes kā dabas stihija vasarā!
10.07.2017 » Tolerance kā nākotnes satiksmes dvēsele!
10.04.2017 » Trauksmes zvans pār gājēju pārejām
07.03.2017 » Kad Latvijā pienāks “melnās statistikas” gals?!
28.02.2017 » Drošības aprīkojums kā miesassargs
26.01.2017 » Fotoradaru nauda jāiegulda mūsu nākotnē!
19.12.2016 » Kā labot cilvēciskās kļūdas?
07.11.2016 » Autovadītājs ir samaksājis par labiem ceļiem!

 
 

Juris Zvirbulis

Jau daudzus gadus LAMB ir līdzās autobraucējiem, lai pildītu savu galveno uzdevumu – radīt drošības sajūtu ceļā. Autovadītājam svarīgi zināt, ka viņam vienmēr ir uz ko paļauties grūtā brīdī, neatkarīgi no laika apstākļiem un diennakts stundas.

Ar cieņu
Juris Zvirbulis
LAMB autokluba prezidents

 
Copyright © .:: LAMB ::. 2005-2018. All Rights Reserved

Latvijas Reitingi Top.LV
autoevakuators, evakuators, auto evakuators, SOS autoevakuators, SOS evakuators, diennakts SOS evakuators autoevakuācija, auto evakuēšana, auto pārvietošana, auto palīdzība uz ceļa, uz ielas, uz šosejas, auto tehniskā palīdzība uz ceļa, auto transportēšana Latvijā, evakuatora pakalpojumi, evakuatora palīdzība, automašīnu evakuācija, automašīnu transportēšana, automašīnu ievilkšana, automašīnu izvilkšana no grāvja, automašīnu labošana uz ceļa ( pēc situācijas ), automašīnu pārvietošana, bojātu automašīnu transportēšana, bojātu auto evakuācija, bojātu auto uzglabāšana, avarējušu, pēc avārijas automašīnu transportēšana, pārvietošana, vilkšana, diennakts auto SOS palīdzība, diennakts autoevakuācija, diennakts auto evakuācija, diennakts autoevakuators, diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, evakuatora pakalpojumi, evakuācija, iestigušu mašīnu izvilkšana, izvilkšana no grāvja, bedres, nogādāšana mājās, servisā, birojā, stāvlaukumā, SOS diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, SOS diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, ielas, šosejas, autostrādes ( ceļā ), izbraukumā, SOS palīdzība, tehniskā palīdzība ceļā, transporta līdzekļu transportēšana, transporta līdzekļu evakuācija, tehnika palīdzība uz ielas Centrs , Āgenskalns, Bolderāja, Beberbeķi, Bieķensala, Bieriņi, Bišumuiža, Bukulti, Buļļi, Botāniskā dārza rajons, Brasa, Brekši, Čiekurkalns, Dārziņi, Daugavgrīva, Dārzciems, Dreiliņi, Dzirciems, Grīvas masīvs, Grīziņkalns, Iļģuciems, Imanta, Jaunciems, Jaunmīlgrāvis, Jugla, Katlakalns, Klīversala, Ķīpsala, Kleisti, Kundziņsala, Lucavsala Ķengarags, Mangaļsala, Mežciems, Mežaparks, Pārdaugava, Pļavnieki, Purvciems, Pētersala , Rumbula, Sarkandaugava, Šampēteris, Suži, Šmerlis, Teika, Titurga, Torņakalns, Vecāķi, Vecrīga, Vakarbuļļi, Vecmīlgrāvis, Zasulauks, Ziemeļblāzma, Ziepniekkalns, Zolitūde, Spilve, Berģi, Autoevakuācija, Palīdzība uz ceļa, Evakuators Rīgā, Autopalīdzība Rīga, Evakuatori Rīgā, Diennakts auto palīdzība, Diennakts SOS, Diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, Diennakts auto evakuācija, Auto evakuators, Autoevakuators, Auto evakuācija, Automašīnu evakuācija, Auto evakuēšana, Automobiļu atvēršana, Auto piestartēšana, Dzinēja piestartēšana, Auto pārvietošana, Automašīnu pārvietošana, Auto palīdzība uz ceļa, Auto tehniskā palīdzība, Bojātu automašīnu transportēšana, Auto transportēšana, Auto transportēšana Latvijā, Autoevakuatora palīdzība, Automašīnu izvilkšana no grāvja, Automašīnu labošana uz ceļa, Auto remonts uz ceļa, Automobiļu transportēšana, Bojātu auto evakuācija, Avarējušu automašīnu evakuācija, Auto evakuācija, Evakuatora, autoevakuatora pakalpojumi, Evakuācija pēc avārijas, SOS palīdzība uz ceļa, Tehniskā palīdzība ceļā, Transporta līdzekļu transportēšana, evakuācija