« galvenā        draugiem.lv/LAMB
Autoklubs    Kā mūs atrast?    Show your Card!       
 
   
 

 

Drošības aprīkojums kā miesassargs

(28.02.2017)

Automašīnas kļūst ātrākas un modernākas, tādēļ arvien nozīmīgāks kļūst drošības iekārtu aprīkojums, kāds ir uzstādīts spēkratos, kuru mēs neredzam, bet kas kā paklausīgs miesassargs seko autovadītājam un neredzami novērš riskus veselībai un pat dzīvībai. Kāds no mums atceras laikus, kad brauciens ar žiguli ātrumā 120 km/h bija viena drosmīga un pārgalvīga rīcība. Šodien brauciens ar šādu ātrumu, piemēram, Vācijā, kur uz maģistrālēm nav ātruma ierobežojumu, nevienu nepārsteigs, pat nepievērsīs uzmanību. Tas tādēļ, ka auto kļuvuši ne tikai modernāki un ātrāki, bet arī no drošības viedokļa labāk aprīkoti.

Tomēr laiks nestāv, auto kļūstot vēl ātrākiem, vairākās ES valstīs un Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA) uzsākas diskusijas par nepieciešamību paplašināt to drošības iekārtu klāstu, kurš ir obligāts, lai auto varētu izlaist un tirgot ES. Austrijas, Beļģijas, Francijas, Vācijas un vēl četru ES valstu satiksmes ministri ir vērsušies ar priekšlikumu Eiropas Komisijā izvērtēt jaunos drošības piedāvājumus un iespējas to daļu ieviest kā obligātu.

Šobrīd kā vistuvākās galamērķim – obligātai ieviešanai, ir autonomā bremzēšanas sistēma un brīdinošs skaņas signāls, ja aizmugurē sēdošie nav piesprādzējušies. Ir arī citi piedāvājumi kā maksimālā braukšanas ātruma ierobežojums, iekārta, kas brīdina par izbraukšanu no savas joslas, alkohola detektors, kas neļauj iedarbināt auto, ja vadītājs ir dzēris, notikumu ieraksta rīks, kas ir tāda kā auto “melnā kaste” un citi. Visi šie modernie dzelži varētu būt nozīmīgi kādā konkrētā brīdī, citi biežāk, citi retāk, tomēr, rūpējoties par drošību nevajadzētu satilpināt auto visu iespējamo,  nejēdzīgi palielinot tā cenu. 

Noteikumi par obligātu piesprādzēšanos ar drošības jostām arī aizmugurē sēdošajiem ES tika pieņemta 2006. gadā, balstoties uz 2003. gada direktīvu (Directive 2003/20/EC), tomēr daudzās dalībvalstīs tā joprojām vēl nav norma, arī Latvijā. Pētījumi liecina, ka 25% smagu negadījumu iemesls Eiropā ir aizmugurē sēdošo nepiesprādzēšanās. FIA un arī LAMB, kā FIA dalīborganizācija uzskata, ka obligāts brīdinošās skaņas signāls, ja aizmugurējie nav piesprādzējušies, noteikti uzlabotu satiksmes drošību.

Kas attiecas uz automātisko bremzēšanas sistēmu, tad 38% aptaujāto eiropiešu to vēlētos savā jaunajā mašīnā. Tā nav pat vairāk kā puse, tātad autovadītāji īsti neapzinās šī aprīkojuma nozīmi. Viena veida šāda sistēma ir izmantojama pilsētā, kur ātrumi mazi, un tam būtu nozīmīga loma sargājot gājējus, riteņbraucējus, citus mazaizsargātos satiksmes dalībniekus, un, protams, arī automašīnā sēdošos. Cits aprīkojums ir traucoties pa šosejām, kur ātrumi daudz lielāki, un sekas var būt smagākas. Vācu autokluba ADAC pētījumi liecina, ka 24% no negadījumiem Vācijā ir tieši ietriekšanās priekšā braucošā auto aizmugurē. LAMB uzskata, ka šī drošības rīka ieviešana mazinātu satiksmes negadījumu skaitu ar cietušajiem un iespējams pat bojāgājušajiem, tomēr jāņem vērā, ka jauna aprīkojuma ieviešana nedrīkst nesamērīgi palielināt cenu, padarot modernu automašīnu ievērojamai iedzīvotāju daļai nepieejamu.

Vēl kāda iekārta, par kuru diskutē kā nepieciešamu, ir automātisks braukšanas ātruma ierobežojums, atbilstoši telpai, kurā autovadītājs pārvietojas. Braucot konkrētā valstī pa konkrētu ceļu, auto caur satelītu uzzina maksimālo atļauto braukšana ātrumu un neļauj to pārkāpt. Šāds rīks ir atkarīgs no modernām kartēm, kuru informācija ir regulāri jāatjauno. FIA uzskata, ka tā varētu būt nākotne, tomēr vēl neesam tam gatavi, jo nav nedz tam piemērotas kartes, nedz ir izstrādāts vienots to regulāras atjaunošanas mehānisms.

Elektroniskā stabilitātes kontrole (ESP) pasaulē tika radīta pagājušā gadsimta 90 gadu sākumā, bet nozīmīgu ietekmi uz satiksmes drošību, kā automašīnās obligāts aprīkojums, tā sasniedza tikai 2014. gadā, un tiek uzskatīts, ka šobrīd tā glābj ik gadu aptuveni 4000 dzīvības. Cits piemērs ir lēnā e-zvana ieviešana, kura nu varētu notikt 2018. gada 1.martā, tomēr zinot, cik bieži tās ieviešana ir pārcelta, liela pārliecība par šo laiku nav. Latvijā e–zvana aprīkojumam jābūt tehniskā kārtībā jau šā gada 1. oktobrī, lai no nākamā gada 1. marta varētu sākt darboties reālajā vidē. E-zvans ir auto uzstādīta iekārta, kas autonomi ziņo vienotam centram par automašīnas atrašanās vietu, ja auto ir nokļuvis nelaimē, bet autovadītājs nevar paziņot vai nezina savu atrašanās vietu.

Moderno drošības rīku obligātā ieviešana ir jāuzsāk savlaicīgi, saprotot,  ka ES lēmumi tiek saskaņoti un pieņemti pietiekami ilgi, lai visas dalībvalstis varētu rūpīgi izvērtēt. Latvijā vidējais autoparka vecums ir 12,5 gadi. Šie fakti liecina, ka laiks, kad šodien pieņemts lēmums atstās reālu iespaidu uz satiksmes drošību Latvijas ceļos, tātad pietiekamā daudzumā būtu automašīnas ar šādu modernu aprīkojumu, būs pēc gadiem 20.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir vairāk nekā 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Juris Zvirbulis,
Autokluba LAMB prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis
.



Iepriekšējie raksti:
26.01.2017 » Fotoradaru nauda jāiegulda mūsu nākotnē!
19.12.2016 » Kā labot cilvēciskās kļūdas?
07.11.2016 » Autovadītājs ir samaksājis par labiem ceļiem!
18.10.2016 » Ir piedzimis pēdējais šoferis ar tiesībām!
29.08.2016 » Bērni nav mazi pieaugušie
15.08.2016 » Quo vadis jeb kurp ej Latvija?
16.06.2016 » Vasara un satiksmes drošība
14.04.2016 » Nemin dzērumā!
05.04.2016 » Vai Latvijā uzlabojusies satiksmes drošība?
29.01.2016 » Šokēts Šauļos

 
 

Juris Zvirbulis

Jau daudzus gadus LAMB ir līdzās autobraucējiem, lai pildītu savu galveno uzdevumu – radīt drošības sajūtu ceļā. Autovadītājam svarīgi zināt, ka viņam vienmēr ir uz ko paļauties grūtā brīdī, neatkarīgi no laika apstākļiem un diennakts stundas.

Ar cieņu
Juris Zvirbulis
LAMB autokluba prezidents

 
Copyright © .:: LAMB ::. 2005-2017. All Rights Reserved

Latvijas Reitingi Top.LV
autoevakuators, evakuators, auto evakuators, SOS autoevakuators, SOS evakuators, diennakts SOS evakuators autoevakuācija, auto evakuēšana, auto pārvietošana, auto palīdzība uz ceļa, uz ielas, uz šosejas, auto tehniskā palīdzība uz ceļa, auto transportēšana Latvijā, evakuatora pakalpojumi, evakuatora palīdzība, automašīnu evakuācija, automašīnu transportēšana, automašīnu ievilkšana, automašīnu izvilkšana no grāvja, automašīnu labošana uz ceļa ( pēc situācijas ), automašīnu pārvietošana, bojātu automašīnu transportēšana, bojātu auto evakuācija, bojātu auto uzglabāšana, avarējušu, pēc avārijas automašīnu transportēšana, pārvietošana, vilkšana, diennakts auto SOS palīdzība, diennakts autoevakuācija, diennakts auto evakuācija, diennakts autoevakuators, diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, evakuatora pakalpojumi, evakuācija, iestigušu mašīnu izvilkšana, izvilkšana no grāvja, bedres, nogādāšana mājās, servisā, birojā, stāvlaukumā, SOS diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, SOS diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, ielas, šosejas, autostrādes ( ceļā ), izbraukumā, SOS palīdzība, tehniskā palīdzība ceļā, transporta līdzekļu transportēšana, transporta līdzekļu evakuācija, tehnika palīdzība uz ielas Centrs , Āgenskalns, Bolderāja, Beberbeķi, Bieķensala, Bieriņi, Bišumuiža, Bukulti, Buļļi, Botāniskā dārza rajons, Brasa, Brekši, Čiekurkalns, Dārziņi, Daugavgrīva, Dārzciems, Dreiliņi, Dzirciems, Grīvas masīvs, Grīziņkalns, Iļģuciems, Imanta, Jaunciems, Jaunmīlgrāvis, Jugla, Katlakalns, Klīversala, Ķīpsala, Kleisti, Kundziņsala, Lucavsala Ķengarags, Mangaļsala, Mežciems, Mežaparks, Pārdaugava, Pļavnieki, Purvciems, Pētersala , Rumbula, Sarkandaugava, Šampēteris, Suži, Šmerlis, Teika, Titurga, Torņakalns, Vecāķi, Vecrīga, Vakarbuļļi, Vecmīlgrāvis, Zasulauks, Ziemeļblāzma, Ziepniekkalns, Zolitūde, Spilve, Berģi, Autoevakuācija, Palīdzība uz ceļa, Evakuators Rīgā, Autopalīdzība Rīga, Evakuatori Rīgā, Diennakts auto palīdzība, Diennakts SOS, Diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, Diennakts auto evakuācija, Auto evakuators, Autoevakuators, Auto evakuācija, Automašīnu evakuācija, Auto evakuēšana, Automobiļu atvēršana, Auto piestartēšana, Dzinēja piestartēšana, Auto pārvietošana, Automašīnu pārvietošana, Auto palīdzība uz ceļa, Auto tehniskā palīdzība, Bojātu automašīnu transportēšana, Auto transportēšana, Auto transportēšana Latvijā, Autoevakuatora palīdzība, Automašīnu izvilkšana no grāvja, Automašīnu labošana uz ceļa, Auto remonts uz ceļa, Automobiļu transportēšana, Bojātu auto evakuācija, Avarējušu automašīnu evakuācija, Auto evakuācija, Evakuatora, autoevakuatora pakalpojumi, Evakuācija pēc avārijas, SOS palīdzība uz ceļa, Tehniskā palīdzība ceļā, Transporta līdzekļu transportēšana, evakuācija