« galvenā        draugiem.lv/LAMB  
Kā mūs atrast?    Show your Card!       
 
   
 

 

Kā izglābt jauniešus pie stūres?

(03.04.2014)

Ja vēl nesen lepojāmies ar vadošu vietu starp ES valstīm, vērtējot bojāgājušo samazināšanās dinamiku uz Latvijas ceļiem, tad šogad jau saņemam Eiropas Komisijas aizrādījumu – jums vairāk jārūpējas par satiksmes drošību, bojāgājušo skaita pieaugums ir jāaptur. Eiropā vēl tikai Maltā un Luksemburgā uz ceļiem ir pieaudzis bojāgājušo skaits. Bet tā ir statistika, savukārt katra atsevišķa nelaime ir traģēdija, kuru iespējams grūti izprast tiem, kuri personiski nav iesaistīti.

Visi esam vienoti, ka traģēdiju ūdenskritums ir jāaptur, tomēr sabiedrībā virmo dažādi viedokļi par nepieciešamajiem scenārijiem, un pasaulē ir pazīstami dažādas iespējamās receptes. Daļa sabiedrības uzskata, ka sodi, kontrole, fotoradari, profilaktiskie pasākumi, galu galā apmācība skolās īsti neko nedos cilvēkam, kurš sapīpēsies „spaisu”, aiztaisīs acis un līdz galam izspiedīs gāzes pedāli. Jāpiekrīt, ka tajā konkrētajā brīdī fotoradari viņam būtu tas pats, kas izpletņa lietošanas instrukcijas lasīšana pēc tam, kad no lidmašīnas jau izlekts bez izpletņa.

Par satiksmes drošību atbildīgās amatpersonas savukārt rosina palielināt sodus, kas varētu ierobežot bezprātīgos pie stūres, jo 7 eiro par ātruma pārsniegšanu diez vai kādu reāli atturot no pārkāpuma. Te atkal atskan oponentu jautājums - 20 eiro sods neietekmē, bet 30 eiro situāciju strauji mainīs? Tomēr, lai arī cik loģisks izklausītos apgalvojums, ka sodi paši par sevi neko neatrisina īpaši jau „atsaldēto” galvās, pasaules pieredze liecina, ka mērķtiecīgs pasākumu komplekss, kurā ir drošības stundas skolās, informatīvas kampaņas mēdijos, stacionārie fotoradari ar prevencijas funkciju, regulāra satiksmes drošības kontrole, sakārtota ceļu infrastruktūra, reālajai situācijai atbilstošas ceļa zīmes ir tas ceļš, kas pasaulē uzlabo satiksmes drošību, izglābj jauniešu dzīvības, un nav lietderīgi vēlreiz izgudrot riteni.  Ņemot vērā asiņainos marta notikumus, šobrīd nepieciešama tieši jauniešu auditorijai paredzēta akcija, kas uzrunātu gan vadītājus, gan arī līdzbraucējus.

Ja kāds pēc dabas pārgalvīgs un bravūrīgs jauns autovadītājs jau būtu vairākas reizes apturēts un sodīts par ātruma vai citu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, ja apkārtnē būtu izvietoti stacionārie fotoradari, ja skolā vai ģimenē būtu bijusi saruna par uzvedību uz ceļa, ja klases audzinātāja par to stāstītu klases audzināšanas stundās, bet mājās vecāki neliktu saprast, ka satiksmes noteikumi ir jāievēro tikai „teorētiski” un ja līdzbraucēji nevis atbalstītu dižošanos pie stūres, bet vairāk padomātu par savu un šofera dzīvību, bojāgājušo skaits būtu mazāks arī starp pārgalvīgajiem jaunajiem autovadītājiem. Ne mazāk svarīgi ir uzlabot apmācību kvalitāti gan studējot teoriju, gan apgūstot praktiskās iemaņas, tādēļ apsveicams ir nodoms pagarināt braukšanas eksāmena ilgumu no 25 līdz 40 minūtēm. Nākamajā dienā pēc eksāmena nokārtošanas jaunietis ar auto būs uz ielas, un jānodrošina, lai viņš neapdraud nedz sevi, nedz citus.

Lai arī cik apnicīgi izklausītos šie ikdienā bieži atgādinātie satiksmes drošības pasākumi, nav cita ceļa, kā vismaz pietuvināties vidējam ES līmenim. Ne jau soda apmērs, bet soda nenovēršamība ir faktors, kas var samazināt negadījumu skaitu. Jebkuru autovadītāju vajadzētu biedēt iespējamajam sodam, un, pirmkārt, ir pats sodīšanas fakts, kam tikai seko soda apmērs. Piemēram, stacionāro fotoradaru laikā uz Jūrmalas šosejas bija gandrīz izzuduši „lielceļu karaļi”, kas, braucot par trešo joslu, ātrumu pārkāpj par kādiem 50 km/h un vairāk. Nu jau ilgāku laiku viņi ir atgriezušies, un būs vēl vairāk, vasarai tuvojies. Šāds ar 200 km/h braucošs auto ir risks katram, kurš tajā laikā ir uz šosejas, jo var rasties kāda negaidīta situācija uz ceļa, un bezprātis nepaspēs nobremzēt.

Var augstprātīgi izteikties, sodi neko nedos, fotoradari neko nedos, kampaņas neko nedos, bet tad jau zūd jēga jebkādiem valsts mērogā organizētiem satiksmes drošības pasākumiem, un nonākam pie izdzīvošanas ruletes tāpat kā mežonīgajos rietumos.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Juris Zvirbulis,
Autokluba LAMB prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis



Iepriekšējie raksti:
29.06.2018 » Vai iespējams pilnībā novērst bojāeju uz ceļiem? Jā!
25.04.2018 » Ziemassvētku dāvana, kuru negaidām!
07.03.2018 » Satiksmes drošību vai peļņu budžetam?!
28.11.2017 » Kad nelaime atnāk brēkdama
25.10.2017 » Vai autovadītājs ir budžeta lāpītājs?
14.09.2017 » Pērkam automašīnu vai pārvietošanās iespēju?
28.08.2017 » Kā mainās OCTA?
21.07.2017 » Aizaugušas ceļa zīmes kā dabas stihija vasarā!
10.07.2017 » Tolerance kā nākotnes satiksmes dvēsele!
10.04.2017 » Trauksmes zvans pār gājēju pārejām

 
 

Juris Zvirbulis

Jau daudzus gadus LAMB ir līdzās autobraucējiem, lai pildītu savu galveno uzdevumu – radīt drošības sajūtu ceļā. Autovadītājam svarīgi zināt, ka viņam vienmēr ir uz ko paļauties grūtā brīdī, neatkarīgi no laika apstākļiem un diennakts stundas.

Ar cieņu
Juris Zvirbulis
LAMB autokluba prezidents

 
Copyright © .:: LAMB ::. 2005-2019. All Rights Reserved

Latvijas Reitingi Top.LV
autoevakuators, evakuators, auto evakuators, SOS autoevakuators, SOS evakuators, diennakts SOS evakuators autoevakuācija, auto evakuēšana, auto pārvietošana, auto palīdzība uz ceļa, uz ielas, uz šosejas, auto tehniskā palīdzība uz ceļa, auto transportēšana Latvijā, evakuatora pakalpojumi, evakuatora palīdzība, automašīnu evakuācija, automašīnu transportēšana, automašīnu ievilkšana, automašīnu izvilkšana no grāvja, automašīnu labošana uz ceļa ( pēc situācijas ), automašīnu pārvietošana, bojātu automašīnu transportēšana, bojātu auto evakuācija, bojātu auto uzglabāšana, avarējušu, pēc avārijas automašīnu transportēšana, pārvietošana, vilkšana, diennakts auto SOS palīdzība, diennakts autoevakuācija, diennakts auto evakuācija, diennakts autoevakuators, diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, evakuatora pakalpojumi, evakuācija, iestigušu mašīnu izvilkšana, izvilkšana no grāvja, bedres, nogādāšana mājās, servisā, birojā, stāvlaukumā, SOS diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, SOS diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, ielas, šosejas, autostrādes ( ceļā ), izbraukumā, SOS palīdzība, tehniskā palīdzība ceļā, transporta līdzekļu transportēšana, transporta līdzekļu evakuācija, tehnika palīdzība uz ielas Centrs , Āgenskalns, Bolderāja, Beberbeķi, Bieķensala, Bieriņi, Bišumuiža, Bukulti, Buļļi, Botāniskā dārza rajons, Brasa, Brekši, Čiekurkalns, Dārziņi, Daugavgrīva, Dārzciems, Dreiliņi, Dzirciems, Grīvas masīvs, Grīziņkalns, Iļģuciems, Imanta, Jaunciems, Jaunmīlgrāvis, Jugla, Katlakalns, Klīversala, Ķīpsala, Kleisti, Kundziņsala, Lucavsala Ķengarags, Mangaļsala, Mežciems, Mežaparks, Pārdaugava, Pļavnieki, Purvciems, Pētersala , Rumbula, Sarkandaugava, Šampēteris, Suži, Šmerlis, Teika, Titurga, Torņakalns, Vecāķi, Vecrīga, Vakarbuļļi, Vecmīlgrāvis, Zasulauks, Ziemeļblāzma, Ziepniekkalns, Zolitūde, Spilve, Berģi, Autoevakuācija, Palīdzība uz ceļa, Evakuators Rīgā, Autopalīdzība Rīga, Evakuatori Rīgā, Diennakts auto palīdzība, Diennakts SOS, Diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, Diennakts auto evakuācija, Auto evakuators, Autoevakuators, Auto evakuācija, Automašīnu evakuācija, Auto evakuēšana, Automobiļu atvēršana, Auto piestartēšana, Dzinēja piestartēšana, Auto pārvietošana, Automašīnu pārvietošana, Auto palīdzība uz ceļa, Auto tehniskā palīdzība, Bojātu automašīnu transportēšana, Auto transportēšana, Auto transportēšana Latvijā, Autoevakuatora palīdzība, Automašīnu izvilkšana no grāvja, Automašīnu labošana uz ceļa, Auto remonts uz ceļa, Automobiļu transportēšana, Bojātu auto evakuācija, Avarējušu automašīnu evakuācija, Auto evakuācija, Evakuatora, autoevakuatora pakalpojumi, Evakuācija pēc avārijas, SOS palīdzība uz ceļa, Tehniskā palīdzība ceļā, Transporta līdzekļu transportēšana, evakuācija