« galvenā        draugiem.lv/LAMB  
Kā mūs atrast?    Show your Card!       
 
   
 

 

Melnais novembris uz Latvijas ceļiem

(09.12.2013)

Novembra asiņainie notikumi uz Latvijas ceļiem aicina mūs meklēt atbildi uz jautājumu, kāpēc? Kas noticis uz Latvijas ceļiem, ka tik liels līdzcilvēku skaits ir gājis bojā ceļu satiksmes negadījumos? Nav taču Latvijā pirmo reizi rudens, slideni ceļi un slikta redzamība, zinām taču cik bīstamas mēdz būt rudens krēslas, saprotam, ka autovadītājs mūs neredzēs, ja neizmantosim atstarotāju vai lukturi, ja nevalkāsim atstarojošu vesti.

Ir pienācis brīdis, kad visiem satiksmes drošībā iesaistītajiem – gan valsts un pašvaldību amatpersonām, gan nevalstisko organizāciju pārstāvjiem, gan drošas braukšanas un satiksmes attīstības ekspertiem būtu kopīgi jāizvērtē mūsu valstī notikušais un jāizstrādā turpmākie uzdevumi, lai mazinātu līdzīgu nelaimju riskus. Katram no šiem notikumiem ir savas individuālās detaļas, tomēr ir arī vienojošie atslēgas vārdi, kā ātrums, slikta redzamība, atstarotāju trūkums un citi. Balstoties uz tiem, svarīgākais uzdevums ir meklēt kopējos risinājumus, lai tāds asiņainais rudens vairs neatkārtotos.

Policija uzskata, ka izšķirošie avāriju iemesli ir ātrums un pārgalvība. Nav noliedzams, tomēr jāatzīst, ka šobrīd izskan retorika, kas visus autovadītājus saliek vienā maisā, kā potenciālos satiksmes noteikumu pārkāpējus. Mūsu pieredze un statistika liecina, ka absolūtais vairākums autovadītāju ievēro satiksmes noteikumus un brauc atbilstoši situācijai. Pārgalvība un bezatbildība pie stūres ir raksturīga nelielam braucēju skaitam, pret kuriem tad arī jāvērš pieejamie likumdošanas instrumenti.

Visatļautības un vienaldzības sajūtu gan pret sevi, gan citiem satiksmes dalībniekiem, viņu veselību un pat dzīvību izraisa trula pārliecība, ka nekas jau nenotiks, nelaimes notiek tikai ar citiem. Kā gan citādi var skaidrot autovadītāja rīcību Skrīveros, braucot nakts laikā ar 170 km/h, mašīnā, kurā  vēl ir sieva un bērns. Kā, lai pamato ātruma izvēli citā traģēdijā uz Jūrmalas gatves, ja pēc sadursmes auto motors turpina lidojumu, atdalījies no pašas automašīnas.  

Kopš fotoradaru seriāla pirmās sezonas beigām ātruma kontrolē uz ceļiem ir izveidojies pārejas posms. Diemžēl iepriekšējā fotoradaru ieviešanas ideja tika diskreditēta ar neslēpto peļņas kāri, klaji ignorējot uzdevumu stiprināt satiksmes drošību. Tomēr zināmu ietekmi uz ļaunprātīgajiem ātruma pārkāpējiem tas atstāja. Šobrīd  šie ātruma pārkāpēji  dažkārt jūtas nesodāmi, lai gan tieši ceļu policista spēkos ir ar visu likuma bardzību vērsties pret tādu satiksmes noteikumu pārkāpēju, kurš apdraud citus satiksmes dalībniekus un ir kļuvis par potenciālu slepkavu. Tieši soda neizbēgamība, nevis tā apjoms ir svarīgākais iemesls, kas mazina vēlmi pārkāpt ātruma ierobežojumus un citus noteikumus.

Fakts, ka lielāka daļa traģēdiju, kurās iesaistīti gājēji, notika diennakts tumšajā laikā un ka šie gājēji nebija redzami, apliecina, nepieciešamību katru gadu atgādināt par nepieciešamību valkāt atstarotājus un īpašās vestes vai izmantot lukturus. Ja šogad policija izdala 2 miljonus atstarotāju, varbūt nepieciešami četri miljoni? Saņemot atstarotāju, gājējam tas steidzami jāpiestiprina pie apģērba nevis mājās jāizmanto kā suvenīrs vai spēļu lieta bērniem. Apbrīnojami ātri daži no mums aizmirst, ka nāvi var novērst ar nieka atstarotāju.

Tomēr nav godīgi uzlikt visu atbildību tikai pašiem gājējiem. Jāturpina apgaismoto un regulējamo gājēju pāreju izveide vietās, kur tās ir slikti saskatāmas. Tāpat jābūvē gājēju tilti un pazemes pārejas, lai brauktuvi varētu šķērsot droši un bez riska. Avāriju iemesls bieži ir arī sliktā ceļu kvalitāte, tādēļ jāpanāk, ka viss par degvielu samaksātais akcīzes nodoklis, tiek nodots ceļu remontam, bet visas soda naudas par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem ir jāparedz satiksmes drošības uzlabošanai.  Un, protams, katru gadu, it īpaši rudenī, jāturpina informatīvas kampaņas, atgādinot gan par nepiemērota ātruma, gan atstarotāju trūkuma riskiem.

Asiņainā novembra notikumi neapšaubāmi ir iemesls, lai valsts un pašvaldību institūcijas kopā arī nevalstiskajām organizācijām turpinātu strādāt, iesaistot līdzcilvēkus kopīgās rūpēs par satiksmes drošību ar mērķi pasargāt līdzcilvēkus no nāves uz ceļa.

Juris Zvirbulis,
Latvijas Automoto biedrības prezidents



Iepriekšējie raksti:
09.10.2018 » Vai drons izvilks no stagnācijas?
30.08.2018 » Uz skolu ar segveju?!
29.06.2018 » Vai iespējams pilnībā novērst bojāeju uz ceļiem? Jā!
25.04.2018 » Ziemassvētku dāvana, kuru negaidām!
07.03.2018 » Satiksmes drošību vai peļņu budžetam?!
28.11.2017 » Kad nelaime atnāk brēkdama
25.10.2017 » Vai autovadītājs ir budžeta lāpītājs?
14.09.2017 » Pērkam automašīnu vai pārvietošanās iespēju?
28.08.2017 » Kā mainās OCTA?
21.07.2017 » Aizaugušas ceļa zīmes kā dabas stihija vasarā!

 
 

Juris Zvirbulis

Jau daudzus gadus LAMB ir līdzās autobraucējiem, lai pildītu savu galveno uzdevumu – radīt drošības sajūtu ceļā. Autovadītājam svarīgi zināt, ka viņam vienmēr ir uz ko paļauties grūtā brīdī, neatkarīgi no laika apstākļiem un diennakts stundas.

Ar cieņu
Juris Zvirbulis
LAMB autokluba prezidents

 
Copyright © .:: LAMB ::. 2005-2019. All Rights Reserved

Latvijas Reitingi Top.LV
autoevakuators, evakuators, auto evakuators, SOS autoevakuators, SOS evakuators, diennakts SOS evakuators autoevakuācija, auto evakuēšana, auto pārvietošana, auto palīdzība uz ceļa, uz ielas, uz šosejas, auto tehniskā palīdzība uz ceļa, auto transportēšana Latvijā, evakuatora pakalpojumi, evakuatora palīdzība, automašīnu evakuācija, automašīnu transportēšana, automašīnu ievilkšana, automašīnu izvilkšana no grāvja, automašīnu labošana uz ceļa ( pēc situācijas ), automašīnu pārvietošana, bojātu automašīnu transportēšana, bojātu auto evakuācija, bojātu auto uzglabāšana, avarējušu, pēc avārijas automašīnu transportēšana, pārvietošana, vilkšana, diennakts auto SOS palīdzība, diennakts autoevakuācija, diennakts auto evakuācija, diennakts autoevakuators, diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, evakuatora pakalpojumi, evakuācija, iestigušu mašīnu izvilkšana, izvilkšana no grāvja, bedres, nogādāšana mājās, servisā, birojā, stāvlaukumā, SOS diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, SOS diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, ielas, šosejas, autostrādes ( ceļā ), izbraukumā, SOS palīdzība, tehniskā palīdzība ceļā, transporta līdzekļu transportēšana, transporta līdzekļu evakuācija, tehnika palīdzība uz ielas Centrs , Āgenskalns, Bolderāja, Beberbeķi, Bieķensala, Bieriņi, Bišumuiža, Bukulti, Buļļi, Botāniskā dārza rajons, Brasa, Brekši, Čiekurkalns, Dārziņi, Daugavgrīva, Dārzciems, Dreiliņi, Dzirciems, Grīvas masīvs, Grīziņkalns, Iļģuciems, Imanta, Jaunciems, Jaunmīlgrāvis, Jugla, Katlakalns, Klīversala, Ķīpsala, Kleisti, Kundziņsala, Lucavsala Ķengarags, Mangaļsala, Mežciems, Mežaparks, Pārdaugava, Pļavnieki, Purvciems, Pētersala , Rumbula, Sarkandaugava, Šampēteris, Suži, Šmerlis, Teika, Titurga, Torņakalns, Vecāķi, Vecrīga, Vakarbuļļi, Vecmīlgrāvis, Zasulauks, Ziemeļblāzma, Ziepniekkalns, Zolitūde, Spilve, Berģi, Autoevakuācija, Palīdzība uz ceļa, Evakuators Rīgā, Autopalīdzība Rīga, Evakuatori Rīgā, Diennakts auto palīdzība, Diennakts SOS, Diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, Diennakts auto evakuācija, Auto evakuators, Autoevakuators, Auto evakuācija, Automašīnu evakuācija, Auto evakuēšana, Automobiļu atvēršana, Auto piestartēšana, Dzinēja piestartēšana, Auto pārvietošana, Automašīnu pārvietošana, Auto palīdzība uz ceļa, Auto tehniskā palīdzība, Bojātu automašīnu transportēšana, Auto transportēšana, Auto transportēšana Latvijā, Autoevakuatora palīdzība, Automašīnu izvilkšana no grāvja, Automašīnu labošana uz ceļa, Auto remonts uz ceļa, Automobiļu transportēšana, Bojātu auto evakuācija, Avarējušu automašīnu evakuācija, Auto evakuācija, Evakuatora, autoevakuatora pakalpojumi, Evakuācija pēc avārijas, SOS palīdzība uz ceļa, Tehniskā palīdzība ceļā, Transporta līdzekļu transportēšana, evakuācija