« galvenā        draugiem.lv/LAMB  
Kā mūs atrast?    Show your Card!       
 
   
 

 

Velojosla, kā konfliktu mazināšanas instruments

(27.06.2013)

Autovadītāji bieži, it īpaši vasarā, dzird aicinājumu izkāpt no automašīnas un pārkāpt uz riteņa, tomēr, aicinot nomainīt transporta līdzekli, var nepietikt tikai ar stāstu par veselību un apkārtējo vidi, bet nepieciešams arī domāt par drošību un savstarpējām attiecībām uz ceļa. Lai autovadītājs ar prieku pārkāptu uz divriteņa un turpinātu pārvietošanos Rīgas centrā, nepieciešama dažādu satiksmes dalībnieku izmantotās telpas atdalīšana, ko nodrošinātu velojoslu un veloceliņu tīkla attīstība.

Līdzšinējā nespēja Rīgā nodrošināt vienotu riteņbraucējiem paredzētu pārvietošanās tīklu, provocē asas domstarpības starp autovadītājiem, riteņbraucējiem un gājējiem. Ir labi, ka Rīgā ir veloceliņi, tomēr šobrīd tie ir uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi un nenodrošina visus riteņbraucējam nepieciešamos maršrutus. Ņemot vērā, ka Rīgā pēdējā laikā katrs, pat neliels infrastruktūras objekts, kur nu vēl veloceliņš, ir megaceltne ar atbilstošu budžetu, risinājums varētu būt velojoslu tīkla attīstība, pirmkārt jau centrā, tātad sadalīt brauktuvi automašīnām un gājējiem paredzētās joslās vai ietvi gājēju un riteņbraucēju daļās. Apkaimēs, kur ielas un ietves plašākas, kur ir lieli pagalmi, šis jautājums nav tik aktuāls, tomēr centrā pārvietojoties pa šauriem trotuāriem kopā ar gājējiem, rodas konfliktsituācijas. Tā rezultātā riteņbraucējs „nolec” no ietves un izbrauc uz brauktuves, dažkārt ātri un agresīvi, radot avārijas situāciju un apdraudot, pirmkārt, jau savu veselību. Tomēr, ja savi kauli nav svarīgi, jāatceras, ka avārijas situācijā ir iesaistīti vairāki satiksmes dalībnieki, var notikt automašīnu sadursme, pat ar traģiskām sekām.

Tajā pašā laikā, izvērtējot riskus, velojoslu plāns rada bažas par iespējamo autotransporta plūsmas ātruma ierobežošanu, kas var izraisīt papildus sastrēgumus. Lai tas nenotiktu, jāplāno automašīnu stāvvietu pārcelšanu no ielu malām uz pazemes vai daudzstāvu stāvvietām. Autovadītāji ir ekonomiski aktīvākā sabiedrības daļa, kas maksā dažādus nodokļus un nodevas, tādejādi balstot valsts ekonomiku, un būtu tuvredzīga rīcība, administratīvi samazināt esošo stāvvietu skaitu ielu malās, nepiedāvājot alternatīvu stāvēšanas iespēju ārpus ielu braucamajām daļām.

Katram satiksmes dalībniekam nepieciešama sava pārvietošanās telpa, automašīnām brauktuve, riteņiem veloceliņi vai velojoslas un gājējiem ietve vai tās daļa. Jo mazāk dažādās pārvietošanās telpas krustosies, jo mazāk būs riska elementi un konfliktsituācijas. Ja reiz ir velojosla vai veloceliņs, tad riteņbraucējs nedrīkst pārvietoties pa blakus esošu brauktuvi vai ietvi, savukārt, nevienam gājējam nav jāstaigā pa velosipēdistiem paredzētu joslu, pat jaunajām māmiņām ar ratiņiem. Ja riteņbraucējs nevar turpināt braukt pa veloceliņu, jo to aizņēmis bariņš kājāmgājēju, viņš ir spiests uzbraukt uz ietves, kur var sadurties ar citu gājēju, kurš jau būs pamatoti dusmīgs, vai iespējams negaidīti izbraukt uz ielas, radot sadursmes risku ar automašīnu. Ir jāsaprot, ka veloceliņš ir riteņbraucēja telpa, kurā nav jāmaisās citiem un jāizspiež riteņbraucējs no tās. Tajā pašā laikā arī riteņbraucējam sevi nav jāuzskata par pilsētas satiksmes saimnieku, kuram pakārtosies visi pārējie satiksmē iesaistītie.

Risinājums būtu, attīstot velojoslu tīklu, ar publicitātes instrumentiem aicināt gājējus „neokupēt” velosipēdista pārvietošanās telpu, bet velosipēdistam izmantot tikai veloceliņus un velojoslas, ja tās ir, savukārt, ja nav izmantot ietvi vai brauktuvi korekti, neradot avārijas situācijas, kā „velopsihi”, kuru īpaši bīstamo pārvietošanos varējām vērot internetā. Šobrīd apbalvojumu būtu pelnījis katrs riteņbraucējs, kurš nokāpj no riteņa un to stumj, šķērsojot neregulējamu gājēju pāreju kā to prasa likums, jo pamatā visi pārbrauc. Tas savukārt ir apliecinājums nepieciešamībai pirms kādu normatīvo aktu pieņemšanas rūpīgi izvērtēt to „dzīvotspēju”, tātad praktisko izpildi.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Juris Zvirbulis,
Autokluba LAMB prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis



Iepriekšējie raksti:
29.06.2018 » Vai iespējams pilnībā novērst bojāeju uz ceļiem? Jā!
25.04.2018 » Ziemassvētku dāvana, kuru negaidām!
07.03.2018 » Satiksmes drošību vai peļņu budžetam?!
28.11.2017 » Kad nelaime atnāk brēkdama
25.10.2017 » Vai autovadītājs ir budžeta lāpītājs?
14.09.2017 » Pērkam automašīnu vai pārvietošanās iespēju?
28.08.2017 » Kā mainās OCTA?
21.07.2017 » Aizaugušas ceļa zīmes kā dabas stihija vasarā!
10.07.2017 » Tolerance kā nākotnes satiksmes dvēsele!
10.04.2017 » Trauksmes zvans pār gājēju pārejām

 
 

Juris Zvirbulis

Jau daudzus gadus LAMB ir līdzās autobraucējiem, lai pildītu savu galveno uzdevumu – radīt drošības sajūtu ceļā. Autovadītājam svarīgi zināt, ka viņam vienmēr ir uz ko paļauties grūtā brīdī, neatkarīgi no laika apstākļiem un diennakts stundas.

Ar cieņu
Juris Zvirbulis
LAMB autokluba prezidents

 
Copyright © .:: LAMB ::. 2005-2019. All Rights Reserved

Latvijas Reitingi Top.LV
autoevakuators, evakuators, auto evakuators, SOS autoevakuators, SOS evakuators, diennakts SOS evakuators autoevakuācija, auto evakuēšana, auto pārvietošana, auto palīdzība uz ceļa, uz ielas, uz šosejas, auto tehniskā palīdzība uz ceļa, auto transportēšana Latvijā, evakuatora pakalpojumi, evakuatora palīdzība, automašīnu evakuācija, automašīnu transportēšana, automašīnu ievilkšana, automašīnu izvilkšana no grāvja, automašīnu labošana uz ceļa ( pēc situācijas ), automašīnu pārvietošana, bojātu automašīnu transportēšana, bojātu auto evakuācija, bojātu auto uzglabāšana, avarējušu, pēc avārijas automašīnu transportēšana, pārvietošana, vilkšana, diennakts auto SOS palīdzība, diennakts autoevakuācija, diennakts auto evakuācija, diennakts autoevakuators, diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, evakuatora pakalpojumi, evakuācija, iestigušu mašīnu izvilkšana, izvilkšana no grāvja, bedres, nogādāšana mājās, servisā, birojā, stāvlaukumā, SOS diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, SOS diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, ielas, šosejas, autostrādes ( ceļā ), izbraukumā, SOS palīdzība, tehniskā palīdzība ceļā, transporta līdzekļu transportēšana, transporta līdzekļu evakuācija, tehnika palīdzība uz ielas Centrs , Āgenskalns, Bolderāja, Beberbeķi, Bieķensala, Bieriņi, Bišumuiža, Bukulti, Buļļi, Botāniskā dārza rajons, Brasa, Brekši, Čiekurkalns, Dārziņi, Daugavgrīva, Dārzciems, Dreiliņi, Dzirciems, Grīvas masīvs, Grīziņkalns, Iļģuciems, Imanta, Jaunciems, Jaunmīlgrāvis, Jugla, Katlakalns, Klīversala, Ķīpsala, Kleisti, Kundziņsala, Lucavsala Ķengarags, Mangaļsala, Mežciems, Mežaparks, Pārdaugava, Pļavnieki, Purvciems, Pētersala , Rumbula, Sarkandaugava, Šampēteris, Suži, Šmerlis, Teika, Titurga, Torņakalns, Vecāķi, Vecrīga, Vakarbuļļi, Vecmīlgrāvis, Zasulauks, Ziemeļblāzma, Ziepniekkalns, Zolitūde, Spilve, Berģi, Autoevakuācija, Palīdzība uz ceļa, Evakuators Rīgā, Autopalīdzība Rīga, Evakuatori Rīgā, Diennakts auto palīdzība, Diennakts SOS, Diennakts tehniskā palīdzība uz ceļa, Diennakts auto evakuācija, Auto evakuators, Autoevakuators, Auto evakuācija, Automašīnu evakuācija, Auto evakuēšana, Automobiļu atvēršana, Auto piestartēšana, Dzinēja piestartēšana, Auto pārvietošana, Automašīnu pārvietošana, Auto palīdzība uz ceļa, Auto tehniskā palīdzība, Bojātu automašīnu transportēšana, Auto transportēšana, Auto transportēšana Latvijā, Autoevakuatora palīdzība, Automašīnu izvilkšana no grāvja, Automašīnu labošana uz ceļa, Auto remonts uz ceļa, Automobiļu transportēšana, Bojātu auto evakuācija, Avarējušu automašīnu evakuācija, Auto evakuācija, Evakuatora, autoevakuatora pakalpojumi, Evakuācija pēc avārijas, SOS palīdzība uz ceļa, Tehniskā palīdzība ceļā, Transporta līdzekļu transportēšana, evakuācija